Симптоми на рак на кръвта – лимфом

Индолентните неходжкинови лимфоми нарастват бавно

В началото те често не са придружени от симптоми и това е причина да останат недиагностицирани известно време. Дори след поставяне на диагноза, много от болните не се нуждаят от незабавно лечение, понякога в продължение на месеци или години. Лечението, когато се налага, обикновено е ефективно за намаляване на размера им и дори за изчезването им, което води до период без симптоми или ремисия на пациента. Те обаче често рецидивират, или “се възвръщат” и тогава се налага допълнително лечение.

Агресивните неходжкинови лимфоми нарастват по-бързо.

При тях вероятността от симптоми е по-голяма, отколкото при индолентните неходжкинови лимфоми и в повечето случаи изискват незабавно лечение. Въпреки че наименованието “агресивен” звучи плашещо, тези лимфоми могат да се повлияват много добре от лечение. Фактически, вероятността за пълно излекуване при тях е по-голяма, отколкото при индолентите лимфоми.

Как се разбира за болестта

Всички симптоми, причина за които е неходжкинов лимфом, могат да бъдат срещани и при други заболявания. С други думи, нито един от тях не е гаранция за наличие на лимфом. Това е една от причините за важното значение на диагностичните изследвания при установяване на диагнозата. Много често при поставяне на диагноза неходжкинов лимфом пациентите нямат наблюдения за промяна. Лимфомът често се открива в резултат на физически преглед при личния лекар или при изследвания във връзка с друго заболяване, като кръвна картина или рентген на гръдния кош.

Кои са симптомите на лимфома

Общи симптоми: най-често срещаният симптом при диагностициране на неходжкинов лимфом е безболезнена подутина (увеличен лимфен възел). Най-често такива възли се забелязват в областта на шията, подмишниците и слабините. Тези подутини обикновено не причиняват болка или други оплаквания, но в повечето случаи постоянно нарастват. Много пациенти с агресивна форма на неходжкинов лимфом и някои с индолентна форма имат подуване на лимфни възли по времето на поставяне на диагнозата. Разбира се, трябва да се има предвид, че подуване на лимфните възли се наблюдава нормално, дори е задължително при вирусна инфекция. Подуването на лимфния възел обикновенно е болезнено, когато е причинено от инфекция и преминава след нейното излекуване.

Симптоми, несвързани с лимфните възли. Въпреки че най-често срещаният при диагностициране на неходжкинов лимфом симптом е подут лимфен възел, има и други общи симптоми. Те включват:

• Общо неразположение;
  • Необяснимо повишаване на температурата над 38°C;
  • Нощни изпотявания с мокрене на бельото и завивките;
  • Безпричинна загуба на тегло (повече от 10% от теглото в рамките на 6 месеца);
  • Силна и постоянна умора и отпадналост;
  • Понижен апетит;
  • Задух или кашлица;
  • Сърбеж, който може да бъде упорит и по цялото тяло.

Първите три от тези симптоми – повишена температура, нощни изпотявания и загуба на тегло – често се използват при определяне стадия на лимфома, като определения стадий на заболяването при пациент с един или повече от тези симптоми може да бъде придружен от буквата “В”. Например, неходжкинов лимфом стадий ІІВ означава наличие на един или повече от тези три симптома, докато стадий ІІА означава липса, на който и да било от тези симптоми. Това е причината, тези първи три симптома да бъдат наричани “В симптоми”.

Симптомите, които пациентите съобщават ако лимфомът е в друга част на тялото извън лимфните възли, могат да бъдат напълно различни.

• Например лимфом в стомаха или червата може да причини коремни болки, лошо храносмилане или диария.
  • При част от пациентите с лимфом може да има намаляване на броя на кръвните клетки (като червени кръвни клетки, бели кръвни клетки и тромбоцити).Понякога причината за това е, че лимфомът се намира в костния мозък, мястото на производство на кръвните клетки.
  • Ниският брой на червени кръвни клетки, или анемия, може да бъде причина за умора и задъхване. За разлика от това, ниският брой на бели кръвни клетки може да направи болните по-податливи на инфекция, докато намаленият брой на тромбоцитите повишава вероятността от лесно кървене.

Всички тези състояния могат да се срещнат при неходжкинов лимфом.

При всяко съмнение задължително се обърнете към лекар!